THE BEGINNING OF EVERYTHING

Hello!! It's Nerye! And here I am to let you know how and why I decided to start an EVS project.
Well... Let's started from the last summer.
It was 2017, and it was summer… and I'd already finished my degree, what it meant that I was, with 21 years old, a Social educator. In that moment I still felt like a child, and I really thought I was too young to be hired by any Social company. So... I had two ways, one of them was continue with my studies and start the master degree or embark on an adventure called EVS. You already know with path I chose, but why I did it…?
I have to say that even if I was completely in love with my profession -and I'm still-, I was a little disappointed with the way I had to study it, so, for me to start again the same way that I've already finished was a fool idea. That's why I started looking for some other ways to improve my knowledge, not only about Social education, but also about the life.
I'd already heard about EVS projects and it always sounded attractive to me, but It wasn't till I visited an Institution who really knows about those projects and till I attended a course where I could meet and talk with some EVS volunteer which were doing their EVS project in Spain, that I decided to do it. They made me feel that It really was a beautiful experience, where you could find incredible people, learn about yourself, about other cultures, about other ways to see and live the life… Everything that I wanted.
Once I'd decided I was going to do an EVS project, I started preparing all those necessary documents, and that was the hardest part. I had to do my CV Europass in English, to fill some applications forms, to make my European insurance card, to write as many motivation letters as organizations I had to apply…. After finishing all that, I was finally ready to start sending my applications. It took only one week till two Hosting Organizations answered me. So, I made my interview with both the same day, and two days after both of them replied me with a yes! I REALLY didn't know what to do… Both projects where focus in children and their families, but Radka, my current H.O., had something special… They work also with people with social disadvantages, so for me that was the signal.
It was hard to say no to the other organization, but anyway I had to find my own way. People from Radka told me they want me as soon as possible here, in less than a week. So that's how my adventure begins, having to say goodbye to everyone and preparing all my stuffs for a whole year in just one week!


Začátek všeho
Ahoj! Jsem Nerye! A chci vám říct, jak a proč jsem se rozhodla pro EVS projekt.
Tak, začněme minulým létem.
Byl rok 2017, bylo léto … a já jsem už ukončila vzdělání, což znamená, že jsem v 21 letech byla sociální pracovnicí. V té chvíli jsem si pořád připadala jako dítě a opravdu jsme si myslela, že jsem příliš mladá na to, abych začala pracovat v nějaké společnosti. Měla jsem dvě možnosti, jedna z nich byla pokračovat ve studiu a začít studovat na magisterský titul nebo stoupit do dobrodružství zvaného EVS. Už víte, jakou cestu jsem zvolila, ale proč…?
Musím říct, že i když jsem opravdu měla ráda svoji profesi – a stále mám – byla jsem trochu zklamaná způsobem studia, takže začít s ním znovu, když jsem právě něco ukončila, by byl špatný nápad. Takže jsem začala hledat nějaké další cesty, jak zlepšit svoje znalosti, nejen v sociální práci, ale i v životě.
Už jsem o EVS projektech slyšela a znělo mi to zajímavě, ale rozhodla jsem se až když jsem navštívila organizaci, která tyto projekty opravdu zná, a šla na kurz kde jsem mohla potkat EVS dobrovolníky, kteří jsou ve Španělsku. Přesvědčili mě, že to je skvělá zkušenosti, kde můžeš potkat fajn lidi, naučit se něco o sobě, o jiných kulturách, o jiných cestách, jak vidět a žít svůj život… To všechno jsem chtěla.
Když už jsem se rozhodla, že pojedu na EVS projekt, začala jsem si připravovat všechny svoje dokumenty, což byla ta nejobtížnější část. Musela jsem si vytvořit  CV Europass v angličtině, vyplnit nějaké formuláře, zařídit si kartu evropského pojištění, napsat spoustu motivačních dopisů … Když už jsem to všechno udělala, začala jsem konečně posílat žádosti. Trvalo to jen týden a už jsem měla odpovědi od dvou hostitelských organizací. Takže jsem udělala pohovor s oběma ve stejný den a o dva dny později mi obě organizace odpověděly ANO! Opravdu jsem nevěděla, co mám dělat. .. Oba projekty byly orientovány na děti a jejich rodiny, ale RADKA, moje současná hostitelská organizace, měla něco speciálního … Pracují také s lidmi se sociálním znevýhodněním, to byl pro mě ten impuls.
Bylo těžké odmítnout tu druhou organizaci, ale musela jsem si vybrat svou cestu. Lidé v Radce mi řekli, že mě tu chtějí co nejdříve, za méně než týden. Tak takhle moje dobrodružství začalo, musela jsem se se vším rozloučit a připravit se na celý rok jen za jeden týden!

Komentáře

Okomentovat